Problemen met de internetverbinding oplossen

By | 3 april 2013

Het oplossen van problemen met de internetverbinding is vaak een erg lastige klus omdat er echter heel veel mogelijke oorzaken kunnen zijn. Middels de onderstaande instructies proberen wij u op weg te helpen om tot een oplossing te komen, mocht het probleem middels deze geboden instructies niet verholpen zijn dan kunt u altijd terecht op ons forum voor hulp en ondersteuning. Bij de onderstaande link staat een stappenplan wat u kunt volgens voor het oplossen van problemen met uw netwerk en internetverbinding.

Hieronder ziet u een overzicht van de meest voorkomende problemen.

  • Wel WiFi, geen Internetverbinding.
  • Programma’s kunnen geen verbinding maken met internet.
  • Trage draadloze internetverbinding.
  • Computer vindt geen draadloos netwerk.
  • Trage internetverbinding
  • Traag internet op 1 specifieke computer.
  • Kan geen verbinding maken met internet – netwerkkabel niet verbonden.
  • LAN verbinding heeft geen geldige IP configuratie.
  • Verbonden met het internet maar browsers kunnen webpagina niet weergeven.
  • Laptop vind geen verbinding via WiFi.
  • Geen WiFi verbinding na slaapstand.
  • Beperkte verbindingsmogelijkheden
  • Onstabiele internetverbinding.

Aangezien er echter diverse redenen kunnen zijn waarom er in Windows problemen met netwerk- of internetverbindingen optreden, is het onmogelijk om alle situaties te bespreken, de meeste problemen worden onder meer worden veroorzaakt door bijvoorbeeld het onderstaande.

  • Netwerkverbindingsinstellingen zijn niet correct.
  • Hardware- of softwareproblemen zoals drivers die niet meer correct functioneren.
  • Kabels die niet correct zijn aangesloten
  • Beschadigde of niet-compatibele stuurprogramma’s
  • Problemen met de WEP-, WPA- of WPA2-beveiligingssleutel of -wachtwoordzin
  • Het niet kunnen inschakelen van de schakelaar voor de draadloze netwerkadapter
  • Ontbrekende updates en of foutief geïnstalleerde updates.

Hardware controleren

Controleer, als u een laptop gebruikt, of de netwerkadapterschakelaar op uw laptop in de ingeschakelde stand staat. Veel laptops hebben ergens aan de boven-, voor- of zijkant een fysieke schakelaar waarmee u de netwerkadapter kunt in- of uitschakelen. Gewoonlijk heeft de laptop een lampje dat aangeeft of de adapter van het draadloos netwerk is ingeschakeld.

Loszittende of niet-aangesloten Ethernet-kabels, DSL- of kabelverbindingen, telefoonsnoeren, USB-kabels en stroomkabels kunnen netwerk- of internetverbindingsproblemen veroorzaken. Controleer al deze verbindingen om na te gaan of ze correct zijn aangesloten. Dit onderdeel is voornamelijk van toepassing op bedrade netwerken, maar als u probeert om een draadloze verbinding met uw eigen draadloze thuisnetwerk tot stand te brengen, moet u ook de modem en de bekabeling van de modem controleren zoals hieronder is beschreven.

De modem / router opnieuw instellen

In sommige situaties kan het voorkomen dat de IP-instellingen of netwerkconfiguratie die u van uw internetprovider heeft ontvangen niet juist zijn. Soms is er sprake van een probleem tussen de modem en de internetprovider. Stel de modem of router opnieuw in (start de modem opnieuw) om de instellingen op de modem of router bij te werken. Hiermee brengt u een nieuwe verbinding tot stand met de internetprovider.

Is de juiste netwerkadapter in gebruik

Sommige computers hebben meerdere netwerkadapters. Als u bijvoorbeeld een nieuwe pc hebt gekocht en u vervolgens een upgrade naar een andere netwerkadapter hebt aangeschaft, beschikt u waarschijnlijk over een ingebouwde netwerkadapter (een netwerkadapter die op het moederbord van de computer is geplaatst) en een netwerkadapter die in een beschikbare sleuf in de pc is geplaatst. U kunt dit controleren door te zoeken naar twee netwerkpoorten aan de achterkant van de pc. (Netwerkpoorten zien er uit als grote telefoonaansluitingen.) Laptops hebben doorgaans maar één netwerkpoort, tenzij u een USB-netwerkadapter gebruikt.

Verbindingsinstellingen controleren

Als het probleem is begonnen nadat u nieuwe software hebt geïnstalleerd, controleert u de verbindingsinstellingen om na te gaan of deze gewijzigd zijn.

  1. U kunt Netwerkverbindingen als volgt openen: klik op de knop Start > Configuratiescherm > Netwerk en internet, klik op Netwerkcentrum en klik vervolgens op Netwerkverbindingen beheren.
  2. Klik met de rechtermuisknop op de verbinding en klik vervolgens op Eigenschappen.
  3. Controleer hier of de juiste gegevens voor uw netwerk c.q. internetverbinding ingesteld staan.

Gratis hulp bij virussen
Wanneer de problemen niet middels de bovenstaande instructies verholpen kunnen worden verwijzen wij u graag naar ons forum, hier kunt u terecht voor gratis advies en hulp bij uw problemen.

Stap 1 Aanmelden op PC Web Plus

Stap 2 Nieuwe onderwerp openen op het forum

Geef vervolgens een duidelijk omschrijving van uw probleem, inclusief gebruikte hardware en of foutmeldingen die worden weergegeven.

Zoekopdrachten:

  • ethernet heeft geen geldige ip configuratie
  • lan verbinding heeft geen geldige ip configuratie
  • ethernet heeft geen geldige ip-configuratie
  • wifi heeft geen geldige ip configuratie
  • ethernet heeft geen geldige ip configuratie windows 8
  • geen geldige ip configuratie windows 8
  • ip configuratie windows 8
  • wifi heeft geen geldige ip-configuratie
  • wifi geen geldige ip configuratie