“ING-internetbankieren storing” Honderden al dan niet duizenden gebruikers klagen steen en been op onder andere sociale media netwerken dat men op de website van ING (internetbankieren) een foutief saldo te zien krijgen: vanwege mysterieuze transacties is hun actuele saldo te hoog, of juist te laag. Sommige gebruikers kunnen daarnaast ook niet pinnen. ING geeft imiddels toe dat er een storing is maar de exacte oorzaak is nog niet bekend.
ING-internetbankieren storing
Sinds woensdagmiddag klagen veel ING-klanten dat het saldo dat ze te zien krijgen bij het internetbankieren niet klopt. Sommige klanten missen opeens zelfs honderden al dan niet duizenden euro’s en verdwijnen er spontaan transacties of worden deze niet geheel uitgevoerd waarbij er wel geld wordt afgeschreven maar niet wordt overgemaakt.
Bij andere klanten staat er dan weer mysterieus tot duizenden euro’s te veel op de rekening. Bij een ander deel van de ING-klanten bedraagt het saldo precies 0 euro. Sommige gebruikers staan in het rood, terwijl deze niet eens de mogelijkheid hebben om rood te kunnen staan aangezien dit niet is ingeschakeld.
De klanten die ten onrechte een negatief saldo hebben geven aan niet te kunnen pinnen, aangezien er melding wordt gegeven dat het saldo niet toereikend is.
Hoewel deze storing algemeen bekend is ontkende het webcare-team van ING aanvankelijk via sociale media dat er sprake is van een probleem. Telefonisch heeft een helpdeskmedewerker tegenover de media wel toegegeven dat er sprake is van een storing maar kon er nog geen verdere informatie vrijgegeven worden. De website voor het internetbankieren van de ING is momenteel niet bereikbaar voor klanten: de bank raadt gebruikers aan het later nog eens te proberen.
ING is niet gehackt
Volgens woordvoerder Harold Reusken van de bank komt de storing doordat gisteravond betalingsgegevens niet zijn verwerkt in de systemen van de bank. Hij garandeert dat er geen sprake is van een hack. ING kon nog niet zeggen hoeveel mensen zijn getroffen door de storing.
Volgens de ING-woordvoerder kloppen de saldo’s wel, maar zijn de bij- en afschrijvingen niet verwerkt. Mensen die wel kunnen inloggen zeggen dat alle betalingen tussen 28 maart en 1 april dubbel zijn afgeschreven.
De bank biedt klanten zijn excuses aan en zegt dat specialisten werken aan een oplossing. De website van de bank is overbelast doordat veel mensen tegelijkertijd proberen online informatie te vinden.
Storing
Ook de Rabobank kampt met een storing bij het internetbankieren, schrijft de bank op zijn site. Een woordvoerder zegt dat de storingen niets met elkaar te maken hebben. Hier worden klanten uitgelogd als ze schakelen tussen twee internetdiensten.
De Nederlandsche Bank, de toezichthouder op de banken “gaat zich op de hoogte stellen van wat er aan de hand is”.