Windows Vheeft de ingebouwde mogelijkheid om back-ups te maken met het Back-upcentrum, het komt echter geregeld voor dat hier fouten optreden in “Volume Shadow Copy” zoals de foutmelding “0x8004230f”. Dit probleem treedt over het algemeen dan ook op bij het systeemherstel van Windows. Wanneer u een back-up van bestanden maakt met Windows Back-up op een computer met Windows 7, en het back-upporces mislukt en wordt de volgende foutmelding weergegeven probeer dan de onderstaande instructies uit te voeren.
Windows Back-up werkt niet meer [0x8004230f]
Opmerking Wanneer u deze stappen uitvoert, is het mogelijk dat u bepaalde functionaliteit van services niet meer kunt gebruiken. Wanneer u de instellingen weer inschakelt, wordt de functionaliteit hersteld. Het probleem of het foutbericht kan dan echter ook weer optreden.
Klik op Start, typ msconfig in het vak Zoekopdracht starten en druk op Enter.
Als u om een beheerderswachtwoord of bevestiging wordt gevraagd, typt u het wachtwoord of klikt u op Doorgaan.
Selecteer op het tabblad Algemeen de optie Selectief opstarten.
Schakel onder Selectief opstarten het selectievakje Opstartonderdelen in het geheugen laden uit.
Open het tabblad Services, schakel het selectievakje Alle Microsoft-services verbergen in en klik op Alles uitschakelen.
Klik op OK en klik op Opnieuw opstarten.
Nadat de computer opnieuw is opgestart, kunt u enkele services controleren.
Klik op start en typ “services.msc” in de balk onderaan in het startmenu (Zoekopdracht starten) en druk op ENTER.
In de lijst met Services kunt u de volgende services controleren:
- “Remote Procedure Call” (RPCSS) -> Ingeschakeld, Automatisch
- “COM+ Event System” (EventSystem) Ingeschakeld, Handmatig
- “System Event Notification Service” (SENS) Ingeschakeld, Automatisch
- “Volume Shadow Copy” (VSS) Ingeschakeld, Handmatig
- “Microsoft Software Shadow Copy Provider” (SWPRV) Ingeschakeld, Handmatig
- “Block Level Backup Engine Service” Ingeschakeld, Handmatig
Na het controleren en waar nodig aanpassen van de services kunt u nogmaals proberen de backup of systeemherstel te gebruiken.
Resulteert dit nog steeds in een foutmelding, dan kunt u bij de services die we hierboven gecontroleerd hebben de “Block Level Backup Engine Service” uitschakelen. Daarna nogmaals direct proberen de backup of systeemherstel uit te voeren.
Wanneer de problemen niet middels de bovenstaande instructies verholpen kunnen worden verwijzen wij u graag naar ons forum, hier kunt u terecht voor gratis advies en hulp bij uw problemen.